Laurent Binet over het lezen van tekens

Graag deel ik met jullie mijn lectuur uit de afgelopen periode. Een fantastisch boek van Laurent Binet (wikipedia): De zevende functie van taal. Als we merken en identiteiten weten te realiseren, zo doelmatig als de personages in dit boek beschreven, hebben we als marketing deskundigen veel bereikt.

Boekbeschrijving
Uitgever: Meulenhoff, Nederlandstalig, 440 pagina’s, ISBN 9789029091138, april 2016

De roman speelt zich af eind jaren zeventig, begin jaren tachtig in de intellectuele kringen van Parijs waar niet de sociale norm maar het individualisme hoogtij vieren. Het was niet de regels en de cultuur kennen en zich daar feilloos in weten te bewegen maar het was zaak de andere te kunnen lezen in tekens, woorden en gebaren. Zijn of haar verschijnen te kunnen duiden en daarop als geen andere op in kunnen spelen was de kunst van deze tijd. Benit schetst een wereld tussen Frankrijk en Italië, tussen Parijs en Bologna en verweeft daarin op een hele mooie wijze de super-goeroe van de semiotiek Umberto Eco als voorzitter van een geheim genootschap. Eco is de man die als geen andere de semiotiek heeft gevormd, het vak dat ik zelf begin jaren ’80 in Berlijn heb gestudeerd. Waar Umberto Eco in zijn literatuur (denk daarbij aan o.a. aan In de naam van de roos) de regels en het spel van de betekenis verborgen heeft gehouden, gaat Binet open, brutaal, confronterend en ontwapenend tekens blootleggen en maakt duidelijk dat niets toeval is in de wijze hoe wij communiceren. Niet alles is bewust, veel is onbewust maar des te min logisch en overtuigend.
Ik kan iedereen die in marketing, communicatie of design actief is dit boek absoluut aanraden omdat het wetenschappelijk, intellectueel en creatief inzicht geeft hoe verbale en vooral ook no-verbale communicatie functioneert.

En echte aanrader.

Lees zeker ook de recensie in het NRC van Margot Dijkgraaf.

Bestel het boek bijv. bij bol.com.

Recensie van Menno Gnodde

Als Roland Barthes, literatuur- en taalwetenschapper, op 25 februari 1980 na zijn lunch met presidentskandidaat Mitterand verstrooid de weg oversteekt, wordt hij geschept door een bestelauto en sterft. Hij is dan 64. Uitgangspunt voor een satirische detectiveroman, waarin Binet (Parijs, 1972) in een kruidig mengsel van feit en fictie de toenmalige intellectuele elite met naam en toenaam karikaturaal de maat neemt. Als blijkt dat het in feite gaat om een politieke moordaanslag, dat daarbij ook een explosief document ontvreemd is, openen commissaris Bayard en linguïst Herzog een grensoverschrijdende jacht. Politieke, filosofische en taalkundige implicaties zoals de ‘French Theory’, taal als sleutel tot de macht (zie titel), lopen als rode draden door het onderzoek en kleuren de kluchtige poppenkasterij van de intellectuele noblesse. Na zijn internationale bestseller uit 2010 ‘HhhH’ (Himmlers hersens heten Heydrich) boekt Binet (1972) nu opnieuw succes met een brutale parodie, bekroond met de Prix du roman Fnac 2015 en de Prix Interallié 2015. Een hilarische expositie van hooggeleerde blaaskakerij!