In navolging van Steve Jobs richte Renaat van Cauwenberge met een aantal collega’s op 1 april 1989 GRAMMA op. Zelfrealisatie, een horizontale beslissingsstructuur en een ‘jongens & wetenschap’-attitude zijn kenmerkend. In 2003 gaat GRAMMA een strategische alliantie aan met het Nederlandse Total Identity. Het biedt GRAMMA de kans door te groeien tot een creatief adviesbureau. Naast de noodzakelijke kennis en kunde ontwikkelen hij ook een soort ‘visionair’ vermogen. Renaat ziet zaken in de markt/samenleving die anderen nog niet zien of nog niet kunnen zien.
Voornaamste werkvelden van Renaat
Onderwijs, social profit en lokale overheid. Daarbij wil Renaat organisaties bakens laten zijn. Een baken dat helderheid schept en richting geeft, en waardoor beweging ontstaat met voor iedereen op dat moment een duidelijke bestemming.
1979 start Renaat aan de Rijksuniversiteit Gent afdeling Letteren en Wijsbegeerte richting Wijsbegeerte. Met brio afstuderen, de kans op een academische carrière overwegen, een managementopleiding bij de Vlerickschool volgen en finaal eigenzinnig kiezen om zelf aan het stuur te staan. Het zal hem blijven typeren.
Tijdens de studententijd werkte hij als freelance journalist bij de ‘originele’ ‘De Morgen’, het studentenblad ‘Schamper’ mee oprichten en ondertussen de nodige horecajobs uitoefenen om de studies mee te helpen betalen. Daarna als ‘gewetensbezwaarde’ twee jaar werken op de promotie- & communicatieafdeling bij Amnesty International. Eigenzinnig, jazeker, maar ook mogelijkheden zien, ondernemen, ‘uw plan trekken’!
Na bijna 30 jaar GRAMMA werkt Renaat net als ik als ZZP-er. Onze TOTAL-verbinding maakt dat we met elkaar kunnen vliegen. Dat is wat we samen met onze opdrachtgevers in Vlaanderen en Nederland willen doen.